Chcesz założyć własny sklep odzieżowy, ale nie wiesz, jak się do tego zabrać? Formalności, inwestycja i brak znajomości rynku skutecznie odstraszają wiele z nas przed rozpoczęciem przygody z własnym biznesem. Dlatego w tym artykule pomożemy uporządkować najważniejsze kwestie, z jakimi wiąże się butik z ubraniami. Przeczytaj o tym, jak założyć swój własny sklep odzieżowy.
Biznesplan dla butiku
Pierwsze, co powinien zrobić każdy początkujący przedsiębiorca, to stworzenie biznesplanu dla butiku. Aby stworzyć firmę w rzeczywistości, musisz ją mieć najpierw w głowie, a później na papierze. Zaplanuj swoją działalność, ustalając:
- jakie ubrania chcesz sprzedawać,
- kto będzie Twoim klientem,
- gdzie będziesz sprzedawać,
- jak będziesz pozyskiwać klientów,
- skąd będziesz pozyskiwać towar,
- ile musisz zainwestować na start,
- jakie działania musisz podjąć, by wprowadzić plany w życie.
Forma prowadzenia działalności
Kolejna ważna kwestia to forma prawna działalności. Prowadząc biznes, musimy dokumentować sprzedaż i się rozliczać. Często wybieraną przez początkujących przedsiębiorców formą jest jednoosobowa działalność gospodarcza. Od niedawna prawo dopuszcza także prowadzenie działalności nierejestrowej, czyli takiej, której nie trzeba rejestrować, a obowiązki przedsiębiorcy wobec organów są minimalne. Trzeba jednak pamiętać, że taka forma ma ograniczenia – w tym przede wszystkim ograniczenie co do przychodu, jaki możemy uzyskać.
Butik stacjonarny czy online?
Następna rzecz, którą musimy ustalić, to kanał sprzedaży. Planujesz sprzedawać w stacjonarnym sklepie, a może za pośrednictwem internetu? A może jedno i drugie? Warto pamiętać, że sprzedaż w lokalu niesie za sobą często większe koszty nas start. Wiele początkujących osób w branży w pierwszej kolejności stawia na butik online. Z pomocą platform sprzedażowych takich jak m.in. Butik.pl sprzedaż online odzieży możemy prowadzić, nie martwiąc się o koszty na start.
Dostawy towaru
Skąd pozyskiwać towar do butiku? Masz wiele możliwości. Oczywiście tego dylematu nie mają osoby, które swój towar wytwarzają same (np. prowadzą szwalnię lub projektują i szyją samodzielnie). Nie trzeba być jednak producentem odzieży i dodatków, by je sprzedawać. Towar możesz sprowadzać z zagranicy lub postawić na lokalne hurtownie. W ostatnim czasie popularnym rozwiązaniem stał się dropshipping, czyli model biznesowy, w którym sprzedawca nie musi nawet przechowywać produktów u siebie. Zamówienia są wysyłane bezpośrednio z hurtowni do klientów.