Zarządzanie sobą w czasie

Zarządzanie sobą w czasie

Zarządzanie czasem? Czy to możliwe? Zapytacie: jak zarządzać czymś, na co nie mamy wpływu? Otóż to, nie jesteśmy w stanie czasu ani zatrzymać, ani spowolnić.  Jedyne, co możemy zrobić to lepiej go spożytkować i efektywnie zarządzać sobą w czasie. Jak tego dokonać? Jak osiągnąć wymarzone rezultaty? Jak w końcu być efektywnym i kończyć każdy dzień będąc zadowolonym?

 

Czym jest zarządzanie sobą w czasie? Jak robić to dobrze?

Idea zarządzania sobą w czasie jest definiowana jako umiejętność wydajnego wykorzystania czasu, szczególnie w przypadkach takich jak praca, obowiązki związane z gospodarstwem domowym czy pobieranie nauki. Innymi słowy, zarządzanie sobą w czasie to przede wszystkim planowanie, organizowanie i budowanie dobrych nawyków związanych z produktywnością. Aby odpowiednio zarządzać sobą w czasie trzeba koncentrować się na sobie, ćwiczyć samodyscyplinę i postępować zgodnie z harmonogramem. 

 Zobacz także: Szkolenia otwarte dla firm

Każdy z nas chciałby efektywnie realizować wyznaczone sobie zadania i nauczyć się robić „odpowiednie rzeczy w odpowiednim czasie”. Dlatego przedstawimy Ci kilka wskazówek, które pomogą w odpowiednim zarządzaniu sobą w czasie.

 Analiza sytuacji  

Zrób analizę swojego standardowego tygodnia. Przyjrzyj się temu i wybierz trzy rzeczy, które zabierają Twój cenny czas. Zastanów się czy możesz skrócić czas wykonywania rzeczy, które nie są dla Ciebie bardzo ważne. Jeśli nie możesz, to zastanów się czy czas, który na nie poświęcasz możesz wykorzystać w dodatkowy sposób. Przykładowo, jeśli dojazd autem do pracy codziennie zajmuje Ci godzinę, to możesz w tym samym czasie słuchać ciekawych, rozwijających e-book’ów. Czas w drodze oczywiście i tak upłynie, ale za to Ty nauczysz się czegoś nowego ???? Pomyśl też, czy nie marnujesz zbyt wiele czasu, np. na social media czy telewizję. Według badań przeciętny dorosły człowiek spędza na scrollowaniu wall’a i patrzeniu w ekran TV aż 4 godziny dziennie! Naprawdę potrzebujesz na to aż tyle czasu?

Wyłącz rozpraszacze  

Nadal w temacie social media… wielu z nas narzeka, że ciężko im się skoncentrować ponieważ w telefonie, czy komputerze co rusz wyskakują kolejne powiadomienia. Mimo, iż sprawa wydaje się błaha, naprawdę mocno dekoncentruje. Obecnie, na rynku dostępna jest masa aplikacji, które w wybranym przez Ciebie czasie blokują dostęp do przeglądarki czy Internetu w ogóle. Pomagają też one kontrolować czas, który każdego dnia poświęcasz na tzw. Złodziei czasu.

Stawiaj cele i stwórz listę zadań 

Szacuje się, że każda minuta, którą zainwestujesz w planowanie, pozwoli Ci zaoszczędzić 10 minut pracy. Uczciwy układ ???? ? Dlatego warto określić sobie cele, jakie chcesz osiągnąć np. w danym dniu/tygodniu i na tej podstawie zbudować swoją listę zadań. Ważna kwestia przy obieraniu celów: powinno się wyznaczać cele:

Ø  Bieżące – na najbliższy dzień

Ø   Krótkoterminowe – na najbliższe tygodnie, miesiące

Ø  Długoterminowe – długofalowe, często nawet kilkuletnie.

Powinniśmy również określać zadania do wykonania w dążeniu do zrealizowania tych celów. Pozwoli nam to wykluczyć czynniki, które nas dekoncentrują.

 

Zarządzanie sobą w czasie

Unikaj wielozadaniowości 

Kiedy wykonujesz kilka zadań jednocześnie, ciężko mówić o koncentracji i skupieniu. Niektórzy zwykli określać wielozadaniowość jako substytut wysokiej produktywności, niestety, tak naprawdę skupianie się na kilku zadaniach wprowadza niepotrzebny chaos i zamęt. Nie zapominajmy, że zabiera to też więcej naszego czasu. Musimy bowiem poświęcić go trochę na notoryczne „przełączanie się” z jednego zadania na kolejne. Można powiedzieć, że to właśnie tutaj zaczyna się samodyscyplina, bo to właśnie Ty musisz zdecydować, i to wyprzedzeniem, ile czasu i kiedy go poświęcisz na wykonanie jednego, określonego zadania. Jeśli wprowadzisz takie rozwiązanie w życie, szybko zauważysz jego wymierne efekty. Skupiając się na jednej czynności nie wykonasz ją nie tylko szybciej, ale i dokładniej.

 

Można pokusić się o stwierdzenie, że dobre zarządzanie sobą w czasie jest mianownikiem sukcesu w życiu, zarówno zawodowym, jak i osobistym. Pozwala nam również niejako zapanować nad przyszłością, która dzięki realizowaniu zaplanowanych przez nas działań, stanie się bardziej przewidywalna. Jeśli więc uważasz, że problem niewłaściwego zarządzania sobą w czasie dotyczy również Ciebie, zacznij od wprowadzenia naszych wskazówek. Jak łatwo się domyślić, wiele firm szkoleniowych i doradczych zauważyło,  jak duża jest skala tego problemu i w swojej ofercie posiadają wiele szkoleń dotykających tematu zarządzania sobą w czasie. Szkolenia kierują zarówno do małych firm, korporacji i osób prywatnych.

Author Image
Redakcja